Alla inlägg den 9 november 2010

Av Olle Strand - 9 november 2010 14:14

Förslag angående ett nakenbad vid Strandbaden, Årsunda

Naturistliv i form av bad och camping är en attraktiv fritidssysselsättning för många som bor i Sverige. Naturistturismen är en expansiv sektor inom internationell turism, tiotals miljoner människor i Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Storbritannien, reser varje år på naturist­semester.

I Sverige finns 40-talet skyltade kommunala nakenbad och 14 naturistcampingar.

Inga naturistbad eller naturistcampingar finns dock i Gävleborg län, inte heller i Dalarnas län. De närmaste campingarna finns i Örebro län respektive i Stockholms län. Ingen naturist­‑camping finns i något av norrlandslänen.

Särskilt viktigt för naturistturismen är möjligheterna till "naturistboende" i anslutning till ett nakenbad.

Ett exempel på en framgångrik naturistanläggning är Gustavsbergs naturistcamping i Nora i Bergslagen. Kommunen arrenderar marken till en naturistförening som svarar för driften. Badstranden är öppen för allmänheten. En stor del av besökarna kommer från länder i Västeuropa och från Norge. Turistnäringen i Nora torde ha mycket stor glädje av de många besök som naturistcampingen medför.

I en kommun bör även de som önskar bada utan textilier ha någonstans att ta vägen! - Vi lever vi i ett fritt land, nakenbad är i och för sig inte explicit förbjudet någonstans. Ur kommunens synvinkel kunde det dock vara önskvärt att nakenbadarna fick en ”egen” badplats anvisad.

I Sandvikens kommun finns ett flertal friluftsbad för de som vill bada iförda textilier men inget naken­bad.

Vi föreslår att Sandvikens kommun skyltar en del av den långa stranden vid Strand­badens Camping som nakenbad. Ett sådan skyltning innebär "nakenbad tillåtet" och inget förbud för de badare som föredrar badkläder.

Vi har varit i kontakt med Standbadens Camping och därvid konstaterat att möjligheter finns att inom ramen för utbyggnaden av anläggningen tillgodose önskemålet om boende­möjligheter för naturister; tält- och husvagnscamping och kanske även små­stugor. En förutsättning för denna utveckling är att en del av badstranden avses för nakenbad.

På Pite Havsbad i Norrbottens län finns (sedan 1970) en del av stranden i direkt anslutning till camping­platsen avdelad för naturistbad.

Ute i Europa förekommer att bad- och campingområden är delade i en textilsida och en naturistsida. I Ålborg i Danmark finns Aalborg Camping, som har en separat avdelning för naturister.

Vid flera av de allmänna nakenbaden finns naturistföreningar som i några fall har avtal med respektive markägare angående delansvar för driften. Föreningen medverkar vid städning och naturvård samt värnar om god ordning och social gemenskap.

Naturistföreningen Nakenkultur har medlemmar även i Gävleborgs län och Dalarnas län. Vi har nu bildat en arbetsgrupp för samverkan angående nakenbad/naturistcamping vid Strandbaden.

Inom naturistorganisationerna, både i Sverige och internationellt, bedrivs en omfattande marknads­föring beträffande naturistbad och campingar. Det svenska naturistförbundet har kvartalstidskriften Tillsammans och en portal på nätet, www.naturistnet.org/sverige, där information finns om bad- och campingplatser.

Naturistföreningen Nakenkultur arbetar aktivt med naturistinformation; en ebok-upplaga av Naturistens Handbok finns för kostnadsfri nedladdning på webbtidskriften www.naturisten.se.

Internationella Naturistfederationen publicerar information, bland annat på webbsidan, www.inffni.org/, och det finns flera olika naturistguider i bokform som sprids i stora upplagor. - Alla dessa marknads­föringsinsatser som görs inom naturiströrelsen är en ren gratistjänst för den lokala turistverksamheten!

Uppsala 2010-10-12

Olle Strand
Ordförande Naturistföreningen Nakenkultur

Av Olle Strand - 9 november 2010 13:48

I Gästrikland - södra delen av Gävleborgs län - finns för närvarande inga skyltade nakenbad och inga naturistcampingar. Det vill vi ändra på!

Naturistföreningen Nakenkultur som bildades i Uppsala 2004 har medlemmar främst i Uppland-Gästrikland-Dalarna.

Vi har nu bildat ett nätverk

Gästrikland Naturist

för att arbeta för naturismen i denna del av landet.

Nätverket vill vara bollplank och motor för naturismen i Gästrikland.

Vi finns också på FB, gruppen

Nybyggarna Gästrikland Naturist

.

Information finns även i nättidskriften

Naturisten.se

Här på bloggen

gastrikland-naturist

är Du välkommen med kommentarer och frågor. Och vill du vara med i nätverket så skriv en kommentar så tar vi kontakt!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards